Gaatje vullen

Gaatje laten vullen bij Tandartspraktijk Dronten

Een gaatje, ook bekend als caries en tandbederf, ontstaat wanneer uw tanden of kiezen door bacteriën zijn geïnfecteerd. Deze bacteriën maken het tandweefsel zacht, waardoor ze steeds verder de tand in kunnen trekken. Gaatjes ontstaan door langdurige aanwezigheid van tandplaque op uw gebitsonderdelen. Dit kunt u voorkomen met de juiste mondzorg. De juiste behandeling van de mondhygiënist helpt hierbij. Bij Tandartspraktijk Dronten helpen wij u zorgvuldig met de behandeling en het vullen van gaatjes.

Gaatje-vullen-Amsterdam

De behandeling van gaatjes

Voordat wordt gestart met het gaatje vullen in het gebit, bespreekt de tandarts met u wat hij of zij gaat doen. Ook wordt u gevraagd of u een verdoving wilt krijgen. Met een verdoving verloopt uw behandeling pijnloos en voelt u er niks van.

Nadat de optionele verdoving is ingewerkt, wordt er met een boortje uw geïnfecteerde tandweefsel weg geslepen. Om zeker te weten dat alle bacteriën verwijderd zijn, gebruiken wij een kleurstof die de bacteriën kleurt. Zo zien we direct of het tandoppervlak helemaal schoon is gemaakt. Wanneer alles schoon is, gaat de tandarts over tot het maken van een witte (composiet) vulling voor uw tanden. Zo sluit uw tand weer volledig aan bij de rest van uw gebit.

Witte composiet vullingen

Voor uw vullingen gebruiken wij bij Tandartspraktijk Dronten composiet. Dit is een witte vulling die volledig bij uw eigen tanden aansluit. Composiet biedt veel mogelijkheden, zodat een mooie en stevige vulling kan worden gemaakt. Esthetisch zorgt het gebruik van composiet ervoor dat u en anderen na het vullen niet meer kunnen zien waar de vulling gemaakt is.

Daarnaast wordt ook steeds meer bekend over mogelijke gezondheidsrisico’s bij het gebruik van de oude en achterhaalde zwarte amalgaamvullingen.

Gevoeligheid van de tanden na het vullen van gaatjes

Het kan voorkomen dat u na het laten vullen van een gaatje last heeft van gevoeligheid. Dit is normaal en komt door het krimpen van de vulling (composiet) tijdens het uitharden. Dit zorgt voor spanning, die vooral geuit wordt tijdens het eten.

Daarnaast komt het voor dat uw gaatje diep zat en dicht bij een zenuw lag. Hierdoor bent u gevoelig voor warm, koud en hard voedsel. Uw zenuw zal zich in een paar maanden terug trekken samen met uw gevoeligheid.

Vragen over gaatjes of vullingen?

Heeft u vragen over een gaatje vullen of uw vulling van de gaatjes? Neemt u dan telefonisch contact met Tandartspraktijk Dronten op, onze receptionistes helpen u graag verder.

Wilt u graag een afspraak maken met Tandartspraktijk Dronten om uw gaatjes te laten vullen? Of heeft u het vermoeden dat u gaatjes heeft, vanwege gevoelige tanden? Maak dan gemakkelijk online een afspraak bij Tandartspraktijk Dronten.

Tandartspraktijk Dronten is op donderdagen tot 20:00 geopend, indien u bijvoorbeeld de voorkeur geeft om in de avonduren langs te komen.